De beurs is de ideale plek om waardevolle contacten te leggen en een goede indruk na te laten bij potentiële klanten of partners. Maar wat de ideale beursstand is, blijft vaak een vraagstuk. De kosten voor een grotere standruimte kunnen bijvoorbeeld hoog oplopen en misschien past dat wel niet in je budget.

Gelukkig kan je ook indruk maken met een kleinere ruimte! Via de juiste strategie en een efficiënt plan van aanpak zal je ongetwijfeld ook indruk kunnen maken met een kleinere beursstand. Hoe maak je dan optimaal gebruik van de beperkte ruimte waarover je beschikt?

Tip 1: Verdeel de ruimte in zones 

Wat kan de bezoeker waar verwachten? Door aparte zones te creëren voor bijvoorbeeld gesprekken of demonstraties, maak je het voor de bezoeker erg duidelijk wat ze waar te zien krijgen. Zo vermijd je verwarring en overtuig je ze meer om een langere tijd door te brengen bij jouw stand.

Bij de bovenstaande beursstand zie je bijvoorbeeld een zone voor het scherm waarop zaken getoond kunnen worden, daarnaast zijn er een aantal tafeltjes voor gesprekken en een kleine desk onder het logo waar je documentatie kan leggen.

Tip 2: maak een duidelijke looproute met richtingaanwijzers

Een “route” op je beursstand maakt het voor de bezoekers veel duidelijker hoe ze het beste door je beursstand lopen. Met zo’n soort route voorkom je ook opstoppingen op je stand. Maak deze wel uitnodigend en vooral logisch! Je kan bijvoorbeeld opvallende richtingaanwijzers plaatsen aan de hand van tv-schermen of digitale reclameborden. Deze aspecten neem je allemaal beter mee tijdens het ontwerpen van de beursstand. 

Tip 3: zorg voor een duidelijke boodschap

Hetgeen wat je gaat verkondigen op een beurs is véél belangrijker dan de grootte van je beursstand. Een uitgebreid marketingplan opstellen gaat dus voor het kiezen van een grotere of kleinere beursstand:

  • Wie is je doelgroep en hoe communiceer je het beste naar hen?
  • Hoe zorg je voor interactie?
  • Hoe ga je ervoor zorgen dat de bezoekers jou onthouden?

Zoek een originele invalshoek en vertel een uniek verhaal.

Tip 4: Laat de beursstand uittesten 

Heb je een volledig plan hoe je de beursstand gaat inrichten? Dan kan je enkele proefpersonen de beursstand eventueel laten uittesten. Hoe ervaren zij de beursstand en hoe komt voor hen de boodschap over? In praktijk kunnen dingen heel anders uitpakken dan op papier.

Tip 5: bereid je standteam optimaal voor

Oké, qua ontwerp en opbouw heb je de ideale beursstand dan wel gevonden. Maar dan wordt het zaak om het rendement ervan te optimaliseren. En daarom moet je ook kijken naar je standteam. Wie stuur je naar de beurs toe?

  • Ga je jouw meest ervaren sales sturen? 
  • Neem je een aantal jonge medewerkers mee? 
  • Of heb je mensen met veel technische kennis, maar die gewoonlijk niet buiten het bedrijf komen? 

Jouw ideale standteam heeft eigenlijk van alledrie iets. Wanneer je alleen je die-hard verkopers inschakelt, zullen bezoekers het te pusherig vinden. Daarnaast wil je ook niet dat je jonge talenten te veel misdoen uit onervarenheid. En als je een volledig team neerzet dat de rest van het jaar vooral op kantoor werkt, zal het qua commerciële feeling wel wat mankeren.

Ga dus voor een evenwichtig team. Ik help je graag om een sterk standteam te smeden tijdens de beursvoorbereiding.

Op die manier zorgen we ervoor dat je standteam er zich echt achter gaat smijten om van die beursdeelname een succes te maken.

Expoza bereidt je voor op de beurs

Heb je een idee voor een stand op de beurs, maar weet je niet hoe je er precies aan moet beginnen of wil je graag deskundig advies of een training voor je standteam?

Expoza helpt je graag aan de hand van brainstorms en workshops om jouw beursstand te laten opvallen op de beurs. Samen zorgen we voor een succesvolle beurs!

Plan gerust een afspraak in om kennis te maken. Ik kijk graag wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Graag even kennismaken?

Meer leads en meer verkopen tijdens de beurs... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.