Beurzen zijn de plek bij uitstek op je producten of diensten te verkopen: een plaats waar organisaties en bedrijven zichzelf kunnen presenteren en kunnen uitpakken. Velen van deze organisaties spenderen énorm veel tijd in de voorbereiding van hun stand, en daar gaat veel geld mee gepaard. Een mooie, aantrekkelijke stand is erg cruciaal, maar de verkooptechnieken van de verkopers op de beurs is even belangrijk (of misschien zelfs belangrijker). Hoe bereid je je verkopers het beste voor op de beurs?

Het belang van goede verkopers trainen voor de beurs

Een prachtige stand kan dan wel zeer belangrijk zijn voor het goede verloop van de beurs, toch zouden verkopers ook een kleine training moeten krijgen vooraleer ze je stand vertegenwoordigen. Je hebt namelijk niet veel aan iemand die de hele beursperiode passief achter de stand staat en en weinig tot geen mensen aanspreekt.

Bovendien is verkopen op een beurs erg anders dan normale sales: zelfs ervaren salesmensen hebben hier soms moeite mee. Je verkopers voorbereiden is dus de sleutel tot succes op de beurs!

De voordelen van een beursdeelname

Waarop moeten verkopers op de beurs letten?

1. De koopmotieven van de bezoekers

Het is essentieel om je steeds te realiseren waarom mensen naar de beurs komen. Het doel van de bezoekers moet je altijd in het achterhoofd houden, omdat dit vaak kan helpen bij een succesvolle verkoop.

Beursbezoekers komen eerst en vooral regelmatig naar de beurs toe om nieuwe leveranciers te zoeken. Zij maken een oordeel op de kwaliteit van de stand én de deskundigheid van het personeel aan de stand. Beiden zijn dus even belangrijk in het beslissingsproces van de potentiële klant.

Ook kunnen je huidige leveranciers ook naar de beurs komen om te checken of ze nog steeds de juiste keuze hebben gemaakt. Ze komen namelijk op onderzoek.

Er zijn ook bezoekers die eerder afwachtend zijn op beurs en enkel langskomen voor informatie te verzamelen over de nieuwste trends en ontwikkelingen in hun vakgebied. Zij maken amper afspraken, maar worden misschien wel verleid door waardevolle argumenten en concrete oplossingen waar zij mee zitten.

Zorg er dus voor dat je verkoopgesprek niet al te zweverig of wollig is: met zo’n verkooptechniek, krijg je helaas amper afspraken te pakken.

Het verloop van een salesgesprek op een beurs

Verkopen op een beurs is geen evidentie en heeft dus wat voorbereiding nodig. Hoe verloopt zo’n gesprek met een geïnteresseerde beursbezoeker? Er zijn enkele belangrijke stappen in het gesprek waar een verkoper zeker rekening mee moet houden.

  • Het begint bij de opening, waarbij de verkoper het profiel van de (potentiële) klant probeert te vormen.
  • Daarna probeert de verkoper het pijnpunt van de klant te ontdekken, waar ze precies problemen bij ondervinden.
  • Wanneer dit duidelijk is voor de verkoper, kan hij/zij beginnen inspelen met waardevolle argumenten en op die manier het product voorstellen.
  • Ten slotte gaat de verkoper zoeken naar de “parkeerplek”, wat betekent: een deal, afspraak of offerte. 

Sterk Standteam - 1 - sterk op stand

Verkopers trainen voor de beurs? Reken op Expoza!

Wil je het succes van jouw stand kunnen garanderen? Dan is het cruciaal om je verkopers voor te bereiden en alle tips & tricks mee te geven om succesvol te verkopen op de beurs. Expoza helpt je graag met de voorbereiding op de beurs! Ik weet van aanpakken en ken alle verkooptechnieken die nodig zijn om potentiële klanten te overtuigen van jouw product of dienst.

Wil je vrijblijvend advies of bespreek je graag de mogelijkheden voor een verkooptraining? Contacteer ons nu of maak een afspraak! 

Optimaliseer je kansen op een succesvolle beurs: schrijf in voor een van mijn open workshops

Een succesvolle beurs is geen toevalligheid. Een paar externe factoren moeten meezitten maar 85% van de kansen heb je helemaal zelf in de hand.

  1. De helft van het succes bestaat uit een goede voorbereiding en aangepaste communicatie.
  2. De rest uit goesting en een sterk standteam dat inziet hoe je passanten kan aanspreken om er potentiële klanten van te maken.

Om je alvast voor te bereiden op de volgende beurs, organiseer ik een aantal open workshops van een halve dag in de Vinoscoop in Mariakerke. Kijk hieronder meer details.

Workshops die je beursmotor warm laten lopen

Workshops - Standteam
Open training: Smeed een sterk standteam

• Interactieve training in groep op een inspirerende locatie

• Leer in een halve dag hoe je op een spontane manier contact legt met mensen die je stand komen bezoeken

• We doen dit niet enkel theoretisch, maar vooral héél praktisch!

• In een groep van max. 12 deelnemers kom je ook in contact met mensen uit andere bedrijven en sectoren

• Geschikt voor bedrijven met kleinere teams of om één iemand of een paar mensen te sturen

• Laat jouw volgende beurs maximaal resultaat opbrengen

Workshops - Voorbereiding
In-company standtraining op maat

• Na een diepgaand intakegesprek rond jouw doelgroep en doelstellingen werkt Expoza een workshop op maat van jouw bedrijf uit.

• We organiseren een grondige training van je standbemanning in het bedrijf.

• De focus ligt op hoe je warme leads binnenhaalt tijdens jouw beursdeelname.

• Geschikt voor bedrijven die een wat ruimer beursteam klaar willen stomen

• Resultaat gegarandeerd.

Graag even kennismaken?

Zelf pas écht met de beurs bezig zijn wanneer je op de stand staat... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.