top of page
  • Foto van schrijverCaroline Schelpe

Zwanger van een beursdeelname?

Net als een zwangerschap duurt de ideale voorbereiding voor een succesvolle beursdeelname 9 maanden. Of de bevalling zonder complicaties verloopt of voorafgegaan wordt door pijnlijke weeën, heb je als bedrijf of beursteam echter helemaal zelf in de hand.


De vergelijking met een zwangerschap houdt niet lang stand. Na de geboorte van een baby heb je als ouder jaren de tijd om aan de opvoeding van je ukje te werken. Bedrijven die hun hoop vestigen op een beurs hebben amper een paar dagen de tijd. De voorbereiding is daarom des te belangrijker. Er is geen tijd om fouten recht te zetten en te vermijden dat het dure inschrijvingsgeld verdampt.


De regels van een uniek biotoop

Een voorbereiding die 9 maanden voor beursopening start, lijkt misschien overdreven, maar als je er even over nadenkt wordt het tegendeel snel duidelijk. Een beursdeelname is meer dan een stand opzetten en een uurrooster tegen de muur hangen, zodat je salesvertegenwoordigers weten wanneer ze folders moeten uitdelen en mogen koffiedrinken.


Een beurs is een uniek biotoop dat je als ondernemer heel wat kansen biedt om je verkoop te boosten of je netwerk uit te breiden. Elk biotoop stelt echter zijn wetten. Hoe beter je die kent en je eraan aanpast, hoe succesvoller je beursdeelname kan worden.


“Ik ken geweldige vertegenwoordigers die er helaas niets van bakken in een beurscontext.”

Bepaal jouw doel

De reden waarom je aan een beurs wil deelnemen lijkt evident maar het kan geen kwaad om dat ook eens expliciet te omschrijven. Voor jezelf maar zeker ook voor je team. Veel van de voorbereiding van de komende maanden zal hiervan afhangen. Want het is bijvoorbeeld niet omdat jij weet dat je een nieuw product in de markt wil zetten, dat je team de voordelen van je product al kent of dat het vanzelfsprekend zou zijn dat ze weten hoe ze iemand moeten aanspreken om hen die voordelen uit de doeken te doen. Laat staan dat ze dezelfde taal spreken van je marketeers. Ik ken geweldige vertegenwoordigers die er helaas niets van bakken in een beurscontext.


De doelstelling zal grotendeels bepalen welk budget je nodig hebt. Niet alleen om te beslissen wat er mogelijk is wat betreft de architectuur en de aankleding van je beursstand maar zeker ook om de mensen te trainen die je boodschap zullen moeten verkondigen. Hoe blits en aantrekkelijk je stand ook is, hoe verbaasd de passanten ook zullen zijn van de aankleding, het zal uiteindelijk je standteam zijn dat het verschil zal maken.


En dan?

De communicatie van je standteam met de doelgroep is doorslaggevend maar staat niet op zich. Welke communicatiemiddelen wil je inzetten om je publiek warm te maken voor je product of dienst en hoe wil je dat vertalen naar je beursdeelname?


Een belangrijk aspect van je communicatieplan zal bovendien focussen op de afhandeling van de beurs. Op welke manier heeft je team de contactgegevens van de passanten verzameld en wat moet er daarmee gebeuren na de laatste beursdag? Want ook al zijn de deuren gesloten, voor jou is de beurs nog niet gedaan. Afhankelijk van je aanbod worden de resultaten van een deelname pas maanden na de beurs duidelijk. Het na-traject is bijgevolg even cruciaal als de voorbereiding en je resultatenmeting zal daar rekening mee moeten houden.


Draaiboek

Budgetteren, de stand uitwerken, de marketingcampagne aanpassen, het juiste team kiezen en opleiden, de resultaatberekening uitwerken, ...


Bij Expoza hebben we voor al die elementen tools en een draaiboek uitgewerkt, die je kunnen helpen om je tijdsbesteding en de chronologie te respecteren, zonder dat ondertussen je corebusiness in de verdrukking komt. Maar zelfs dan, komt het erop neer om niet te wachten tot een paar weken voor de start van de beurs om in actie te schieten.


We wensen je een voorspoedige zwangerschap en een wolk van een beurs!


Heb je ondersteuning nodig bij de voorbereiding van je beurs? Neem dan nu contact op!


0 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Begin vandaag nog

Laat me je helpen om het succes van jouw beursdeelnames te vergroten. Neem vandaag nog contact met mij op om een strategische in-company standtraining te plannen en geef je team de tools die ze nodig hebben om te excelleren op de beursvloer.

bottom of page