top of page
  • Foto van schrijverCaroline Schelpe

Hoe het allemaal begon

Ik omschrijf mezelf graag als beursgenieter en -expert. Met mijn jarenlange ervaring in beursdeelnames voorbereiden ondersteun ik nu exposanten en beursorganisatoren.


Mijn liefde voor de beurs ontstond toen ik, járen geleden, als medewerker van de commerciële binnendienst voor het eerst mee mocht naar een houtbewerkingsbeurs in Nederland.

Het was een fantastische ervaring waarbij ik zelf mocht ondervinden hoe moeilijk het is om bezoekers aan te spreken die zomaar voorbij de stand wandelen. Na wat hobbels in het parcours vond ik echter mijn draai, en ik heb van begin tot eind keihard van die beurs genoten.


In de jaren daarna nam ik nog aan tientallen beurzen deel en verzorgde ik zelf ook vaak de interne voorbereiding van begin tot eind. Later werd ik internationaal accountmanager voor een standenbouwer, waar ik de nood aan extra ondersteuning bij beursdeelnames in bedrijven aanvoelde. Vanuit die behoefte richtte ik in 2018 Expoza op.


"Ik heb een aparte liefde voor beurzen"

Mijn missie is duidelijk: mensen meer plezier leren beleven aan een beursdeelname en zo betere resultaten boeken. Want wat je graag doet, doe je beter!


Hoe het begon

Toen ik nog als accountmanager bij een standenbouwer actief was, had ik een klant die voor de allereerste keer zou deelnemen een aan vrij bekende beurs. Hoewel hij vrij laat beslist had, was de standlocatie goed. Het bedrijf had nog net kunnen intekenen op enkele vierkante meters vlak bij een bar voor bezoekers. Daar hebben wij met het ontwerp handig op ingespeeld: enkele schuine wanden werden gericht naar het rustpunt waar op enkele schermen een doorlopende presentatie afspeelde. Op de hoek, dicht bij de bar, werden de artikelen van de klant mooi uitgestald.


Kortom, een sterk ontwerp en een klant die reikhalzend uitkeek naar ‘zijn moment’.


Mijn teleurstelling was groot toen ik tijdens de beurs mijn klanten bezocht en bij hem een lege stand aantrof. Geen bezoekers en geen standbemanning, op een ongeïnteresseerde hostess met een gsm in de hand na. Enkele dagen later ondernam ik een nieuwe poging en bracht ik op een onverwacht moment een tweede bezoek aan de stand.


De zaakvoerder zat ‘verstopt’ achter zijn laptop aan tafel, druk aan het werk. Ik bleef even hangen voor de stand, bekeek de schermen en de uitgestalde artikels aandachtig, maar werd helemaal niet opgemerkt. Ondertussen stopten ook een aantal bezoekers aan de stand die interesse toonden in de producten, maar ook zij werden niet opgemerkt en aangesproken.


Een "slechte" beurs

Na de beurs ging ik zoals gewoonlijk bij de klant langs voor een debriefing. Ze wisten mij te vertellen dat ze een slechte beurs hadden gehad en dat ze bijna geen klanten of nieuwe prospecten hadden gezien. Er werd geen enkele verkoop gerealiseerd. Met andere woorden, ze vonden het één grote geldverspilling. Ze hadden geen plezier aan hun beursdeelname beleefd en de teleurstelling was enorm. Een tweede deelname zat er zeker niet in.


En dat terwijl alle andere klanten die op dezelfde beurs aanwezig waren een fantastisch resultaat hadden behaald! Op dat moment besefte ik dat ik bedrijven wilde helpen om het beste uit hun beursdeelname te halen.


Goed begonnen is half gewonnen

Deelnemen aan een beurs is zoveel meer dan gewoon enkele dagen op een stand te staan.


De voorbereiding begint maanden daarvoor. Er moeten doelstellingen worden bepaald, zodat je weet wat je wilt bereiken en hoe je daar naartoe zal werken. Je standbemanning moet leren hoe ze voorbijgangers kunnen aanspreken en hoe ze snel een waardevol gesprek kunnen aanknopen. Zodra je dit onder de knie hebt, wordt op een beurs staan ook gewoon echt leuk.


Wie plezier beleeft, straalt dat ook uit en trekt mensen aan. Kortom, meer plezier betekent ook meer rendement.


Ook na de beurs is een goede opvolging essentieel. Héél veel van de geïnvesteerde moeite gaat verloren als je na de beurs gewoon weer aan het werk gaat. De ideale termijn om elke lead op te volgen is maximaal een week na het einde van de beurs. Plan dit dus op voorhand in je agenda in.


De frustratie

Nog te veel bedrijven ‘staan gewoon op de beurs’ en zijn nadien niet tevreden met het resultaat, terwijl een beurs eigenlijk een prachtig middel is om je bedrijf te profileren op de markt. De teleurstelling is groot, het rendement te laag en de zin om aan een volgende beurs is volledig verdwenen... En dan kom ik in the picture!


En nu?

Wil je het graag beter doen dan de vorige keer of dan je concullega's?


Neem contact met mij op voor een vrijblijvende kennismaking en ontdek wat ik voor jou en je beursdeelname kan betekenen.


Heb je vragen, opmerkingen of suggesties? Laat dan gerust hieronder jouw reactie na!

Liken, delen en sterretjes geven mag uiteraard ook...

1 weergave0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Begin vandaag nog

Laat me je helpen om het succes van jouw beursdeelnames te vergroten. Neem vandaag nog contact met mij op om een strategische in-company standtraining te plannen en geef je team de tools die ze nodig hebben om te excelleren op de beursvloer.

bottom of page