Horecabeurs Bredene is een belangrijke beurs in zijn sector. Je kan er als exposant dus best veel gaan verkopen. Alleen gaat het zo vaak mis tijdens de beurs, waardoor er vooral veel tijd, geld en energie verloren gaat. Wil je meer verkopen op Horecabeurs Bredene? Dan helpt Expoza je graag verder.

Waar gaat het fout tijdens Horecabeurs Bredene?

Als beursgenieter kom ik uiteraard al jaren op Horecabeurs Bredene. Het probleem dat ik daar jaarlijks zie terugkomen, ligt vooral in beursstanden die de verkeerde indruk wekken bij bezoekers. Het standteam doet weinig moeite te doen om bezoekers aan te spreken, of ze hebben het er in ieder geval lastig mee en vallen stil na de eerste “goeiedag”.

Om maar niet te zeggen dat ik ook veel beursstanden zie op Horecabeurs Bredene waar de verkopers wegduiken in hun smartphone of vooral niet op aanspreekbare plaatsen gaan staan. Dan wordt het lastig om meer te verkopen op Horecabeurs Bredene.

 

Een eenzame bezoeker op een beursstand: zo moet het dus niet!

Wat is de oorzaak hiervan?

Je zou al snel kunnen zeggen dat je beursmedewerkers van slechte wil zijn of een foute mentaliteit hebben. Maar met standteams die ik begeleid voor diverse beurzen, merk ik eigenlijk meestal dat de mensen er echt wel iets van willen maken. Kortom: de meeste standteams willen dus echt wel meer verkopen tijdens Horecabeurs Bredene.

Als het niet aan hun instelling ligt, wat is het dan wel? Ik merk bij veel onervaren standteams dat de verkopers gaan twijfelen aan zichzelf omdat ze zich er niet klaar voor voelen. En dat zie je dan dikwijls al in de eerste uren van Horecabeurs Bredene. Het lukt niet goed om mensen aan te spreken en ze laten het hoofd wat hangen en verliezen hun commerciële drive.

Het gevolg laat zich raden: een standteam dat schijnbaar de bezoekers gewoon aan het negeren is in de daarop volgende dagen. En op het einde van de rit is Horecabeurs Bredene qua resultaat dik tegen gevallen…

Wat kan je daaraan doen als bedrijf?

Het is misschien een cliché, maar na jarenlang op Horecabeurs Bredene te komen als beursgenieter, exposant en beurstrainer weet ik het wel: alles staat of valt met de planning en de voorbereiding van Horecabeurs Bredene.

Tijdens mijn trajecten focus ik samen met je team op een aantal cruciale gedachten en vaardigheden die je als exposant op de beurs hard nodig hebt. Hier krijg je al een tipje van de sluier:

1.  Maak duidelijk dat helemaal geen verkoopsgesprek aangaan erger is dan een reeks moeizame gesprekken voeren

Horecabeurs Bredene is voor veel sales de ideale gelegenheid om beter te worden in verkoopsgesprekken. Maar dan is het zaak om het bij je team in te prenten dat ze hun zelfvertrouwen niet moeten verliezen als het even niet vlot gaat of als ze een foutje hebben gemaakt. Zeker bij meer onervaren sales is dat belangrijk.

Eigenlijk moet je zeggen dat helemaal niks doen veel erger is dan gesprekken te blijven proberen en op je bek te blijven gaan tot het uiteindelijk wel lukt. De doorzetters zijn namelijk diegene die uiteindelijk wel resultaat boeken tijdens de beurs, eens ze hun draai hebben gevonden.

2.  Maak het doel van je deelname aan Horecabeurs Bredene duidelijk

Om te beginnen is het belangrijk dat het hele standteam voor de beurs echt beseft waarom ze daar zijn. Tijdens mijn beurstrainingen geven teamleden vaak verschillende antwoorden wanneer ik vraag waarom hun bedrijf volgens hen meedoet aan de beurs. Dat zou toch niet mogen? Om te beginnen moeten we dus een helder doel meegeven:

  • Sta je er vooral om je naamsbekendheid te vergroten?
  • Of wil je sowieso meer verkopen op Horecabeurs Bredene?
  • In welk segment wil je meer klanten?
  • Heb je een bepaald product dat je echt nadrukkelijker wil boosten?
  • Welk verhaal wil je naar voren brengen tijdens de beurs?

Enfin, ik hoor je al afkomen: “ Kunnen ze dan niet gewoon naar vorig jaar kijken?”

De beursplannen van het jaar voordien zijn weliswaar handig op logistiek vlak, maar de boodschap, het marketingverhaal en een aantal inhoudelijke zaken zullen toch verschillen. Daarnaast is het vaak zo dat de bezetting van het team ook anders is. Er zijn misschien een paar collega’s vertrokken en er zijn nieuwe mensen bijgekomen tegenover het voorgaande jaar. Om die reden zijn er ook klanten die ieder jaar opnieuw bij mij aankloppen om hun standbemanning voor te bereiden.

3.  Betrek je standteam bij de ideeën

Dit hoor ik ook af en toe: de marketingafdeling of de zaakvoerders van het bedrijf werken alle creatieve ideeën voor Horecabeurs Bredene uit. Daarna wordt het standteam in laatste instantie overstelpt met de salesdocumenten en een vluchtige briefing, soms pas een halve dag voor de beurs begint.

Wat je dan krijgt, is dat je team er geen beginnen aan ziet, of dat ze misschien zelfs helemaal niet geloven in sommige ideeën. Ze voelen zich niet gehoord, niet begrepen. Dat vreet aan hun motivatie, en daardoor gaan ze het op Horecabeurs Bredene ook minder goed doen.

Wat ben je van plan en welke ideeën zijn er? Werk dat samen uit met het standteam. Je zult merken dat ze zelf afkomen met zaken die je mee kan nemen in de beursvoorbereiding. Opeens wordt Horecabeurs Bredene dan geen verplicht nummer, maar een apotheose van een project waar het team echt naartoe heeft gewerkt.

4.  Bezoekers vlot aanspreken

Dan komen we bij het cruciale onderdeel van mijn trajecten. We gaan leren hoe je nu die bezoekers vlot aanspreekt en naar de beursstand lokt.

Hier bestaat eigenlijk geen standaardoplossing voor, want ieder teamlid heeft zijn eigen karakter en persoonlijkheid. De ene zal moeiteloos een praatje uit zijn of haar mouw schudden, terwijl de andere af en toe moeite heeft om een ingang te vinden.

Een typisch fenomeen: iemand is heel onzeker in pakweg de eerste 2 minuten van een gesprek, maar kan de minuten daarna wel een fantastisch goede uitleg doen. Zo iemand heeft dus vooral een “ingang” nodig.

Het voornaamste is dat je persoonlijkheid kan laten zien. Mensen komen echt niet naar Horecabeurs Bredene om het verhaal dat gewoon op je website staat te horen.

5. Duidelijke taken toewijzen

Dit is ook een klassieker tijdens mijn beurstrajecten. Niemand weet eigenlijk wat hij precies moet doen. Er wordt soms eens een rollenspel gehouden om fictief te oefenen maar dat volstaat niet. Op de beurs heb je situaties die je veel nerveuzer maken dan tijdens de voorbereiding.

Wanneer iedereen weet wat hem of haar te doen staat, kan je betere resultaten boeken.

6.  Een goed concept voor je Horecabeurs Bredene beursstand

De beursstand is niet zomaar een leuk kraam dat je laat opzetten. Je team zal er meer dan een week in werken en duizenden mensen zullen de stand te zien krijgen.

Veel standenbouwers kunnen technisch een perfecte stand aanleveren, maar ze zullen vaak moeite hebben om er een concept achter te steken dat echt bij jouw bedrijf past.

7.  Kijk verder dan je eigen stand

Wanneer je de hele beurs lang alleen maar rond je eigen stand blijft hangen, zal je niet meer verkopen op Horecabeurs Bredene.

Stap dus letterlijk je stand buiten en ga eens het gangpad op. Klanten die jouw merk nog niet kennen gaan namelijk makkelijk voorbijlopen. Door ze proactief aan te spreken, kan je ze dus beter kennis laten maken met je bedrijf.

Een gouden tip: ga ook eens langs bij de naburige standhouders en vraag wat zij precies doen. Je zal altijd wel een paar bedrijven zien die complementair zijn met jouw aanbod. En in de loop van de beurs zullen die automatisch wel wat mensen jouw kant opsturen als dat relevant is.

8. Nodig klanten uit

Slimme bedrijven proberen dikwijls ook een aantal vaste klanten uit te nodigen. Ze zorgen er dan voor dat er een nieuw product of innovatie wordt voorgesteld, of ze organiseren een netwerkmoment met een interessante spreker.

Het voordeel daarvan is dat bezoekers kennismaken met je huidige klanten, op die manier fungeren ze als ambassadeurs voor jouw bedrijf.

Klanten en bezoekers ontmoeten elkaar aan de beursstand: het ideale scenario om meer te verkopen.

9. Huishoudelijk reglement

Het lijkt misschien logisch, maar een duidelijk huishoudelijk reglement voor de beurs afspreken is meer dan handig. Een stand waar iedereen maar wat rondhangt, constant op de smartphone bezig is of gewoon zit te eten zal niet aantrekkelijk zijn. Daarnaast zijn nette kleding en hygiëne ook aangewezen en let je best ook op met alcohol.

10. Neem de leads mee

Het moet niet gekker worden, maar het valt echt dikwijls voor dat lijsten met klantgegevens gewoon achterblijven op de beursstand en uiteindelijk dus in de afvalzak belanden. Dan heb je dus al die dagen je stinkende best gedaan en vergeet je de leads stomweg mee te nemen. Zorg er dus voor dat er iemand verantwoordelijk is om de leadlijsten in veiligheid te brengen.

Expoza helpt je meer verkopen op Horecabeurs Bredene

Heb je zin om van de volgende editie van Horecabeurs Bredene een ongekend succes te maken? Natuurlijk heb je dat! En ik help je daar graag bij.

Plan gerust een afspraak in voor een vrijblijvend gesprek en ik kijk graag wat we voor elkaar kunnen betekenen.

Optimaliseer je kansen op een succesvolle beurs: schrijf in voor een van mijn open workshops

Een succesvolle beurs is geen toevalligheid. Een paar externe factoren moeten meezitten maar 85% van de kansen heb je helemaal zelf in de hand.

  1. De helft van het succes bestaat uit een goede voorbereiding en aangepaste communicatie.
  2. De rest uit goesting en een sterk standteam dat inziet hoe je passanten kan aanspreken om er potentiële klanten van te maken.

Om je alvast voor te bereiden op de volgende beurs, organiseer ik een aantal open workshops van een halve dag in de Vinoscoop in Mariakerke. Kijk hieronder meer details.

Workshops die je beursmotor warm laten lopen

Workshops - Standteam
Open training: Smeed een sterk standteam

• Interactieve training in groep op een inspirerende locatie

• Leer in een halve dag hoe je op een spontane manier contact legt met mensen die je stand komen bezoeken

• We doen dit niet enkel theoretisch, maar vooral héél praktisch!

• In een groep van max. 12 deelnemers kom je ook in contact met mensen uit andere bedrijven en sectoren

• Geschikt voor bedrijven met kleinere teams of om één iemand of een paar mensen te sturen

• Laat jouw volgende beurs maximaal resultaat opbrengen

Workshops - Voorbereiding
In-company standtraining op maat

• Na een diepgaand intakegesprek rond jouw doelgroep en doelstellingen werkt Expoza een workshop op maat van jouw bedrijf uit.

• We organiseren een grondige training van je standbemanning in het bedrijf.

• De focus ligt op hoe je warme leads binnenhaalt tijdens jouw beursdeelname.

• Geschikt voor bedrijven die een wat ruimer beursteam klaar willen stomen

• Resultaat gegarandeerd.

Graag even kennismaken?

Zelf pas écht met de beurs bezig zijn wanneer je op de stand staat... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.