De beurs wordt al decennia lang gezien als het ideale marketinginstrument en dus als  essentieel element in de marketingstrategie. Er wordt om die reden ook enorm veel geld gespendeerd aan indrukwekkende beursstanden om producten of diensten mooi te kunnen presenteren. Maar op een beurs sta je natuurlijk niet enkel op de pronken met je bedrijf of organisatie, je wilt natuurlijk ook écht verkopen. Je zal dus mensen moeten overtuigen van je product of dienst via een verkoopgesprek. Maar hoe pak je zo’n gesprek goed aan? 

De openingszin: zoals op café

Met de deur in huis vallen is in veel gevallen een goed idee, maar niet als je een potentiële klant wilt aantrekken op de beurs. Vermijd dus vooral zinnen zoals: “vindt u het?”, “Hebt u vragen over ons product?”, “Kan ik u ergens mee verder helpen?” etc. Op het eerste zicht lijken het normale, onschuldige vragen, maar niets is minder waar: het schrikt de bezoeker van je stand juist af.

Je gaat toch ook niet op café op iemand afstappen met de vraag: “Wil je met me daten?”. De persoon die je aanspreekt wil waarschijnlijk eerst een aangenaam gesprek om jou beter te leren kennen voordat ze verder gaan kijken. Ook bij verkopen gaat die redenering op: begin niet direct over je product, maar ga voor een subtielere aanpak.

De voordelen van een beursdeelname

Verkoopgesprek: het verloop

Hoe pak je zo’n gesprek dan wel aan? Wel, begin allereerst met een simpele begroeting, want dat geeft de klant het gevoel dat ze welkom zijn op je beursstand. En vergeet niet: een glimlach kan wonderen doen aan het imago van je bedrijf of organisatie. 

Stel een persoonlijke vraag of geef een compliment 

Geef de bezoeker na de begroeting even de tijd om rond te kijken en jouw beursstand te bewonderen. Ga terwijl op zoek naar onderwerpen om een gesprek met hen aan te knopen. Een goede openingszin is vaak een persoonlijke vraag. Heeft de persoon een huisdier mee of iets anders opvallend? Breek het ijs met een vraag over één van deze dingen om zo makkelijker over te gaan naar het échte verkoopgesprek. Als je interesse toont in de bezoeker zelf, stelt deze dat heel erg op prijs en voelen ze zich belangrijk. Een compliment werkt zelfs nog beter dan een vraag! Heeft de bezoeker leuke schoenen aan? Zeg het hen! Zo’n opening wordt vast en zeker geapprecieerd. 

Heeft de bezoeker al van je product of dienst gehoord? 

Geen fan van (een beetje) slijmen bij de klant? Dan kan je ook op het begin even polsen of ze al eens iets van jullie assortiment heeft aangekocht of als ze al in jullie winkel is geweest. Is het antwoord positief? Dan kan je doorvragen naar hun ervaring en kan je verdergaan met een voorstelling van de nieuwe producten. Is het antwoord neen? Dan kan je beginnen met het voorstellen van je product of dienst. Ook kan je twee leuke feitjes over de producten vertellen of zelfs iets over jezelf.

Elke klant een andere aanpak

Natuurlijk is niet elke beursbezoeker hetzelfde en bestaat er geen ideale verkooptruc die werkt bij iedereen. Daarom is het essentieel om de bezoeker te observeren en aan te voelen waar zij zich het meest comfortabel bij voelen. 

Wil je graag leren hoe je zo’n gesprek het beste aanpakt? Onze experts bij Expoza weten alles over een goed verkoopgesprek en kunnen je trainen om elke beursbezoeker op een geschikte manier te kunnen verder helpen en overtuigen van je product of dienst. Meer weten over onze trainingen of wil je graag vrijblijvend advies? Contacteer ons nu of maak een afspraak! 

Optimaliseer je kansen op een succesvolle beurs: schrijf in voor een van mijn open workshops

Een succesvolle beurs is geen toevalligheid. Een paar externe factoren moeten meezitten maar 85% van de kansen heb je helemaal zelf in de hand.

  1. De helft van het succes bestaat uit een goede voorbereiding en aangepaste communicatie.
  2. De rest uit goesting en een sterk standteam dat inziet hoe je passanten kan aanspreken om er potentiële klanten van te maken.

Om je alvast voor te bereiden op de volgende beurs, organiseer ik een aantal open workshops van een halve dag in de Vinoscoop in Mariakerke. Kijk hieronder meer details.

Workshops die je beursmotor warm laten lopen

Workshops - Standteam
Open training: Smeed een sterk standteam

• Interactieve training in groep op een inspirerende locatie

• Leer in een halve dag hoe je op een spontane manier contact legt met mensen die je stand komen bezoeken

• We doen dit niet enkel theoretisch, maar vooral héél praktisch!

• In een groep van max. 12 deelnemers kom je ook in contact met mensen uit andere bedrijven en sectoren

• Geschikt voor bedrijven met kleinere teams of om één iemand of een paar mensen te sturen

• Laat jouw volgende beurs maximaal resultaat opbrengen

Workshops - Voorbereiding
In-company standtraining op maat

• Na een diepgaand intakegesprek rond jouw doelgroep en doelstellingen werkt Expoza een workshop op maat van jouw bedrijf uit.

• We organiseren een grondige training van je standbemanning in het bedrijf.

• De focus ligt op hoe je warme leads binnenhaalt tijdens jouw beursdeelname.

• Geschikt voor bedrijven die een wat ruimer beursteam klaar willen stomen

• Resultaat gegarandeerd.

Graag even kennismaken?

Zelf pas écht met de beurs bezig zijn wanneer je op de stand staat... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.