5 voordelen van een beursdeelname

De voordelen van een beursdeelname

Zo haal jij het beste uit je beursdeelname

Deelnemen aan een beurs, het is vaak niet de meest favoriete bezigheid van bedrijven en organisaties. Het vraagt immers een aanzienlijke investering van tijd en energie. Een beursdeelname betekent ook lange, drukke dagen waarop je héél veel interessante, maar ook minder interessante mensen ontmoet. Met pijnlijke voeten en rug op het einde van de dag van dien.

Veel bedrijven denken daarnaast ook dat deelnemen aan een beurs handenvol geld kost en dat het heel veel moeite vergt om die investering terug te verdienen. Maar dat hoeft helemaal niet. Ik leg je graag uit waarom een beursdeelname het overwegen waard is en geef je tips om er het beste (lees: het hoogste rendement) uit te halen!

 

De voordelen van een beursdeelname 

Voordeel 1: jouw volledige markt vertegenwoordigd op één plaats

Klanten, prospecten, leveranciers, nieuwe medewerkers … Ze komen allemaal spontaan voorbij jouw stand gewandeld. Op een beurs bereik je mensen die je anders niet spontaan zou bereiken. En vergeet niet dat als jij niet op de beurs staat, jouw concurrent misschien wel gaat lopen met deze interessante contacten.

Voordeel 2: een beurs is veel effectiever dan koude prospectie

Bezoekers op een beurs hebben een doel: ze zijn op zoek naar informatie over een onderwerp dat aansluit bij hun professionele activiteiten of interesses. Ze staan er dus voor open om met jou als standhouder in gesprek te gaan. Op slechts enkele dagen tijd kan je je netwerk aanzienlijk en op een doeltreffende manier vergroten. Ga maar eens na hoeveel tijd het je zou kosten om al deze contacten lukraak op te bellen tijdens een koude prospectieronde.

Voordeel 3: bestaande relaties worden hechter

Tijdens een beurs kan je van de gelegenheid gebruikmaken om relaties met bestaande klanten, partners of leveranciers op een informele manier te verdiepen. Nodig hen op voorhand uit op de stand, bied hen iets te drinken aan en leer elkaar zo beter kennen. Jij bent gegarandeerd de eerste aan wie ze denken als ze iets nodig hebben dat jij kan aanbieden.

Voordeel 4: een ideaal moment om iets nieuws voor te stellen

Deelnemen aan een beurs is niet alleen interessant om nieuwe potentiële klanten aan te trekken, maar ook om jouw bedrijf en nieuwe producten of diensten in de kijker te zetten. Zo kan je bijvoorbeeld een demonstratie organiseren en je bezoekers met eigen ogen laten zien wat jij te bieden hebt. Extra voordeel: je kunt meteen peilen naar de interesse op de markt en of er eventuele verbeterpunten zijn.

Voordeel 5: naambekendheid tot lang na de beurs

Tijdens een beurs passeren honderden tot duizenden bezoekers de revue. Ideaal dus om jouw naambekendheid bij het publiek te vergroten. Ook al loopt niet iedereen voorbij jouw stand, jouw bedrijfsnaam wordt wel vermeld in de communicatie van de beursorganisator. Communicatie die regelmatig onder de aandacht wordt gebracht van de bezoekers, zowel voor, tijdens als na de beurs. Potentiële klanten die op het moment zelf niet beslissen, kunnen jou na de beurs eenvoudig terugvinden. De conversie hoeft dus niet per se meteen te komen.

 

Tips om je beursdeelname te laten renderen

Tip 1: bepaal je budget op voorhand

Door op voorhand een budget te bepalen, neem je betere beslissingen tijdens de voorbereiding. Ga je op een groepsstand staan, kies je een reeds ingerichte stand via de beursorganisatie of wil je je stand laten bouwen door een standenbouwer? Afhankelijk van het budget dat je jezelf hebt opgelegd, kan je de juiste keuze maken. Er zijn overigens tal van mogelijkheden om de kosten te drukken. Denk maar aan huurmeubilair via de organisatie, of je kan zelf meubels aankopen en na de beurs gebruiken op kantoor.

Tip 2: stel duidelijke doelen voorop

Bepaal op voorhand wat je met de beursdeelname wil bereiken en hoe je dat zal meten. Denk na over hoe je dat kunt realiseren en wat je daarvoor aan de bezoekers op de stand moet vertellen. Zo sta je veel beter voorbereid op de stand en weet je ook beter wáárom je daar staat.

 Tip 3: plan je opvolging in

Geen enkele beursdeelname is een succes als je na afloop van de beurs meteen weer aan het werk gaat en niets doet met de leads die je hebt verzameld. Heel veel bedrijven gaan hier de mist in. Jammer, want het is de opvolging die het verschil kan maken!

Plan nog voordat de beurs start reeds de opvolgmomenten in je agenda in. Zorg ervoor dat je elke lead binnen de week hebt gecontacteerd. Zo kan je het verschil maken tegenover de bedrijven die geen opvolging voorzien én maak je een goede indruk op jouw potentiële klant.

Genoeg redenen om deel te nemen aan de beurs, dus! Uiteraard zullen er ook minder interessante bezoekers op je stand komen, zoals mensen die enkel uit zijn op gratis koffie of gadgets, maar ook die kan je er snel leren uithalen. Laat je verder begeleiden door Expoza. Ik help jou meer rendement uit je beursdeelname te halen, onder meer door samen met jou een budget en doelstellingen voorop te stellen.

Graag even kennismaken?

Zelf pas écht met de beurs bezig zijn wanneer je op de stand staat... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

Een vraag? Contacteer ons

Wil jij ook meer halen uit een beursdeelname? Samen maken we van elke deelname een succes! Of plan direct een afspraak in via Calendly.