Heb je met je bedrijf plannen om dit jaar op Machineering (MTMS) te staan en wil je de Bouwbeurs graag tot in de puntjes voorbereiden? Expoza helpt je graag in alle stappen van de beursvoorbereiding zoals het trainen van je standteam, de praktische beslommeringen en ook je ideale beursstand!

Hoe ziet een optimale beursstand voor de Machineering (MTMS) eruit?

Goede vraag! Eigenlijk zijn er 3 zaken belangrijk voor een geschikte en succesvolle beursstand.

  1. Val op met je stand en trek de aandacht van beursbezoekers
  2. Zorg dat de juiste boodschap, uitstraling en verhaal erin zitten
  3. Bouw een overzichtelijke en praktische beursstand

Bon, 3 dingen dus. Op naar de standenbouwer dan maar? Nee, nog niet! Er zijn nog wat dingen waar je vooraf ook goed over moet nadenken voor een geslaagde bouwbeurs.

 

Wat wordt jouw standteam?

 

De beursstand van de Machineering (MTMS) is min of meer klaar op basis van het voorgaande. Maar het rendement staat of valt ook met de mensen die je naar de beurs gaat sturen. Je standteam dus. Daar kan je verschillende kanten mee op:

  • Je kan jonge talenten inzetten
  • Of de veteranen in het salesvak
  • Of net je medewerkers met heel veel technische productkennis

Het is belangrijk dat je hier goed over nadenkt, maar het is vooral ook zaak dat je jouw mensen kent. Technische medewerkers die zelden of nooit hun bureau moeten verlaten voor commercieel overleg? Die hebben het misschien moeilijker om een verkoopsgesprek op gang te brengen.

Zet je alleen jonge wolven in? Weet dan dat hun onervarenheid je wel eens een pak leads kan kosten. Anderzijds zal je jouw bedrijf ook niet populair maken met een bataljon van doorwinterde hard sellers.

Als het even kan: ga voor een team dat van alles wat heeft. En vooral: geef ze wat training vooraf. Expoza helpt je graag om een sterk standteam te smeden tijdens een open workshop of in-company training.

Geef identiteit aan je beursstand

Wil je echt in de picture staan met je beursstand tijdens Machineering (MTMS)?  Dan kan een doorgedreven beursbegeleiding door Expoza zeker helpen.

Ik weet uit ervaring dat veel standenbouwers vooral bezig zijn met het technische en praktische luik en een stukje creatief concept. Er zijn wel wat grotere die voor een volledig design gaan, maar feit is dat veel bouwers niet bezig zijn met de strategie, doelstellingen en opvolging van de beursstand. Ze hebben een modulair concept en de creatieve invulling is dan vrij basic.

Wat is het neveneffect van die standaardisatie? Je krijgt op de beurs volledige rijen met op elkaar lijkende beursstands te zien als bezoeker. Wanneer jij net wel creatiever voor de dag komt, kan je al snel uit de grijze massa treden tijdens de Bouwbeurs. Op die manier trek je meer leads en potentiële klanten aan.

 

Je gaat naar de beurs om te werken!

Voor medewerkers die het nog nooit eerder hebben gedaan, is op een beurs gaan staan in het begin een heel avontuur: ze zijn voor de verandering eens een aantal dagen weg van kantoor. En als de kat van huis is…

Daarom zie je vaak dat het de eerste dagen van de beurs allemaal wat losjes eraan toegaat. Het verkopen wordt al snel bijzaak. En een paar dagen later wordt die hele Machineering (MTMS) dan wel wat saaier en zakt de motivatie om te verkopen misschien wel. Beide scenario’s zijn niet goed voor het rendement.

Hoe kan je dat tegengaan? Door de juiste mindset bij je team te creëren en een aantal dingen te doen in de voorbereiding:

  • Maak een huishoudelijk reglement voor de beursstand
  • Zorg voor taken en verantwoordelijkheden voor iedereen
  • Maak de medewerkers bewust van het doel en de verwachte resultaten
  • Benadruk dat het geen feestje is en dat er professioneel gewerkt moet worden
  • Vraag als baas of leidinggevende regelmatige heads-ups van hoe het loopt

Op die manier zorgen we ervoor dat je standteam er zich echt achter gaat zetten om van die Machineering (MTMS) een succes te maken.

Open workshop of In-company training op maat

Om jouw beurssucces te vergroten, voorzie ik verschillende opties om enerzijds je beursdeelname te begeleiden en voor te bereiden en anderzijds ook om je standteam te gaan coachen.

Je kan hierbij kiezen tussen een open workshop (geschikt voor kleinere teams) of een volledige training op maat in jouw bedrijf.

Optimaliseer je kansen op een succesvolle beurs: schrijf in voor een van mijn open workshops

Een succesvolle beurs is geen toevalligheid. Een paar externe factoren moeten meezitten maar 85% van de kansen heb je helemaal zelf in de hand.

  1. De helft van het succes bestaat uit een goede voorbereiding en aangepaste communicatie.
  2. De rest uit goesting en een sterk standteam dat inziet hoe je passanten kan aanspreken om er potentiële klanten van te maken.

Om je alvast voor te bereiden op de volgende beurs, organiseer ik een aantal open workshops van een halve dag in de Vinoscoop in Mariakerke. Kijk hieronder meer details.

Workshops die je beursmotor warm laten lopen

Workshops - Standteam
Open training: Smeed een sterk standteam

• Interactieve training in groep op een inspirerende locatie

• Leer in een halve dag hoe je op een spontane manier contact legt met mensen die je stand komen bezoeken

• We doen dit niet enkel theoretisch, maar vooral héél praktisch!

• In een groep van max. 12 deelnemers kom je ook in contact met mensen uit andere bedrijven en sectoren

• Geschikt voor bedrijven met kleinere teams of om één iemand of een paar mensen te sturen

• Laat jouw volgende beurs maximaal resultaat opbrengen

Workshops - Voorbereiding
In-company standtraining op maat

• Na een diepgaand intakegesprek rond jouw doelgroep en doelstellingen werkt Expoza een workshop op maat van jouw bedrijf uit.

• We organiseren een grondige training van je standbemanning in het bedrijf.

• De focus ligt op hoe je warme leads binnenhaalt tijdens jouw beursdeelname.

• Geschikt voor bedrijven die een wat ruimer beursteam klaar willen stomen

• Resultaat gegarandeerd.

Graag even kennismaken?

Zelf pas écht met de beurs bezig zijn wanneer je op de stand staat... Klinkt goed? Ik licht mijn aanpak graag verder toe tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek.